P-piller

P-PILLER

Hvem kan bruge P-piller?

P-piller beskytter mod uønsket graviditet. Alle sunde og raske kvinder kan bruge P-piller.

Hvem bør ikke bruge P-piller:

Du bør screenes for sygdomme, som kan forværres af brug af P–piller. Det skal derfor udelukkes at du har forhøjet blodtryk, sukkersyge, visse former for tarmsygdom eller svær overvægt. Du bør oplyse om medicinforbrug, da visse former for medicin nedsætter P-pillernes virkning. Du bør undersøge om der er tendens til blodpropper eller hjertesygdom i din nære familie, før de fyldte 40 år, eller sygdomme der påvirker blodets evne til at størkne.

Da rygning og alder også øger risikoen for blodpropper, frarådes kvinder over 35 år, som ryger, at bruge p-piller.

Risiko for blodprop?

Den alt overvejende risiko ved P-piller er en blodprop. Det er en meget sjælden men alvorlig risiko. Risikoen for en blodprop er faktisk højere under graviditet og lige efter fødslen, end ved at bruge P-piller. Risikoen for blodpropper i befolkningen er generelt 1 ud af 10.000 per år. Hos P-pillebrugere er der 4 ud af 10.000 der får en blodprop. Risikoen er størst i de første 6 – 12 måneder, efter at man er begyndt at tage P-piller. Herefter øges risikoen for blodpropper ikke. Symptomer på blodprop kan være kortåndethed, smerter i arme, ben eller bryst. Du skal da søge læge straks.

Skal jeg skifte P-piller og hvad betyder de nye anbefalinger?

Nye forskningsresultater har ændret Sundhedsstyrelsens anbefaling. Der er fundet øget risiko for blodpropper hos kvinder, hvor det ene hormon (gestagen) tilhører et 3. eller 4. generations gestagen. Risikoen for blodprop kan således halveres hvis du skifter til 2. generations P-piller.

Alle kvinder som fremover starter med P-piller tilbydes p-piller fra gruppe 1 og 2. Har du allerede anvendt 3. eller 4. generations P-piller i over et år, kan du fortsætte hvis særlige forhold taler herfor.Tal med din læge herom.

Hvad heder P-pillerne I de forskellige generationer?

• Generation: Mini-Pe Noriday, Trinovum, Qlaira

• Generation: Cilest, Malonetta, Microgyn, Triquilar, Rigevidon

• Generation: Cerazette, Lindynette, Novynette, Gestonette, Desorelle, Gestinyl, Minulet, Harmonet, Marvelon, Modina, Meloden, Gynera

• Generation: Yasmin, Yaz, Yasminelle